onsdag 30 december 2015

Ännu ett år.

Imorgon är sista dagen på år 2015, året då jag blev fastanställd på mitt underbara jobb. Året då Philippa fyllde 4 och ännu ett år där jag insåg vad mycket man klarar av bara man tror på sig själv.

Livet är som en berg- och dalbana, vissa dagar lever du på ett lyckorus som är så starkt att du kan klara vad som helst medan andra dagar är livet så jobbig att man inte ens vill gå upp ur sängen. Jag vet iallafall en sak, att livet är till för att levas. Det är ingen idé att sitta om 20 år och ångra saker du inte gjorde. Därför lever jag väl nu, jag struntar blankt i om det är onyttigt att äta godis, jag gör det ändå. Jag tränar när jag vill och när jag orkar. Inte bara för att jag borde. Om jag inte är nöjd med mig själv kommer jag aldrig kunna älska någon annan heller. Något som jag verkligen hittat i mig själv är att jag är väldigt konflikträdd, jag smiter hellre därifrån än tar en konflikt, men i år har jag börjat att stå upp i konflikter och stått för min åsikt.

Nu tänker jag inte längre göra allt för att folk ska tycka om mig, bara de som jag vill ska finnas i mitt liv kommer jag kämpa för, resten som aldrig kämpar för mig tänker jag sluta kämpa för nu. Jag kräver också att folk låter mig göra mina misstag så att jag får lära mig av dem. Jag vill få bestämma själv, utan att någon annan lägger sig i.

Något jag saknar är dock att bo i Skåne, jag funderar så ofta på att bara flytta dit, ner till alla fina vänner där nere, de som jag saknar så. Vi har inte tid längre att höras som vi gjorde förr. Men vi vet, vi vet så väl att när något händer finns vi där för varandra. Ni vet vilka ni är och att jag älskar er från botten av mitt hjärta.

År 2015 känns som ett mellan år, även om min 25 årsdag hände då så kommer jag egentligen inte ihåg så mycket av det. Jag kanske är 25 men jag känner mig äldre, jag har funnit mig själv så ofta i att sitta och njuta av livet ensam i en soffa. Något jag aldrig trodde jag skulle kunna göra om jag kollade på mig själv för 5 år sedan. Mycket har hänt, inget kommer bli sig likt igen. Men idag älskar jag allt som livet redan gett mig.


Bara vi kan förändra våra liv.
Ta hand om livet och missa aldrig en chans som du senare kommer ångra att du inte tog.

Lev väl och ta hand om år 2016.
Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar